Beweging

Beweging  en immuniteit; Dosering is alles

Door: Yannick Smidts, updated 25 juni 2020

Beweging is essentieel om chronische ontstekingen te onderdrukken. Onder beweging verstaan we sport en algemene dagelijkse beweging. Sport kunnen we dan weer onderverdelen in uithoudings-, kracht-, interval- en sprinttraining. Training van het uithoudingsvermogen moet op de juiste wijze worden uitgevoerd. Zoals je eerder in de titel al las: ‘dosering is alles’. Te weinig en te veel zijn beide niet goed. Onderzoek laat zien dat minder dan twee uur en meer dan acht uur per week duurtraining nadelige effecten heeft op de gezondheid. Ook de intensiteit is van groot belang. Als je uithouding traint, doe het dan op een rustige manier.

Langer dan één uur op hoge intensiteit uithoudingsvermogen trainen kan de ontstekingsactiviteit verhogen. Stresshormonen die bij zo’n training vrijkomen hebben een nadelig effect op het immuunsysteem.

Een matige dosis uithoudingstraining zal daarentegen de ontstekingsfactoren in je bloed verminderen en de gevoeligheid voor insuline verhogen. Te weinig, teveel of verkeerd trainen kan grote gevolgen hebben voor ons lichaam. Luister maar eens naar het verhaal van deze cardioloog…

https://www.youtube.com/watch?v=Y6U728AZnV0

Krachttraining en vooral ‘high intensity interval training’ (HIIT) zijn heel goed voor onze immuniteit. Richt je daarom op een aantal korte krachttrainingen per week. Hierbij komen veel opbouwende hormonen vrij die gunstig zijn voor de immuniteit.

Interval en sprinten

Intervaltraining en sprinten geeft een daling van de ontstekingswaarden in het bloed en heeft een heel sterke invloed op de insulineresistentie. We hebben bij voeding kunnen lezen hoe dit bijdraagt aan sluimerende ontstekingen. Onderzoek laat zien dat deze vorm van training hiervoor uitermate geschikt is. Doe dit één à tweemaal per week met bijvoorbeeld zes sprintjes van twintig tot dertig seconden. Dit is natuurlijk  afhankelijk van je actuele fysieke conditie en belastbaarheid. Laat je hier goed adviseren hoe dit op te bouwen. OCM Lifestyle denkt graag met u mee. Sprintjes kunnen al lopend, fietsend, berg op en ga zo maar door. Vele variaties zijn hier mogelijk.

Fiets en wandel

Even belangrijk als sport is de algemene dagelijkse beweging. Deze is van cruciaal belang. Een aantal keer sporten per week en voor de rest een zittend bestaan leiden, werkt contraproductief. Probeert u zich daarom zo veel mogelijk met de fiets of te voet te verplaatsen. Als u zittend werk heeft probeer dan om het halfuur een stukje te lopen. U kunt ook korte ‘micro work-outs’ doen tussen het werk door. Een aantal keren opdrukken, je ergens aan optrekken, meerdere keren verspreid over de dag.

Spelen

Spelen is ook een ideale vorm van algemene dagelijkse activiteit. Het heeft niet alleen positieve effecten op onze immuniteit maar ook op ons brein. Het verbetert ons gedrag en maakt je gelukkig. Speel met uw kinderen, ga mee op de trampoline, balspelletjes. ‘Have fun’. Het gelukshormoon dat tijdens spelen vrijkomt, geeft een enorme boost aan het immuunsysteem. Zo heeft u dubbel plezier!