Slaap

Corona? Ook deze tour win je in bed

Door: Frank Zweedijk

Verminderde slaap lijkt een nadelige invloed te hebben op immuniteit. Wanneer gezonde studenten met en zonder slaapproblemen een griepvaccinatie ondergaan, bleek vier weken na de vaccinatie de hoeveelheid antilichamen in de groep met slaapproblemen significant lager te zijn dan de goed slapende groep. Slaapgebrek geeft een verminderde expressie van genen gerelateerd aan het immuunsysteem.

Minder dan zeven uur per nacht slapen kan tot driemaal zoveel verkoudheidsymptomen leiden, vergeleken met mensen die meer dan acht uur sliepen. Het natuurlijke waak-slaapritme wordt gestuurd door het hormoon melatonine. Blauw licht, een onderdeel van het spectrum van zonlicht, remt de productie van melatonine. Wanneer zonlicht afneemt, neemt de productie van melatonine toe en ontstaat slaperigheid.

Melatonine en immuniteit

Melatonine blijkt een ondersteunende rol te spelen in de afweer tegen virussen en bacteriƫn. In verschillende studies wordt melatonine zowel een immuniteit-remmende als -stimulerende functie toegeschreven. Wanneer door mensen met een slaapstoornis 3 mg melatonine wordt ingenomen, treedt een duidelijke betere REM-slaap op. Het is daarom verstandig een goed dag-nachtritme aan te houden welke in lijn is met de hoeveelheid zonlicht. Het verminderen van de hoeveelheid beeldschermwerk in de uren voor het slapen gaan, is hierbij van belang.

Het blauwe licht van beeldschermen remt namelijk de productie van melatonine.

De melatonineproductie neemt van nature af met het ouder worden. Dit draagt bij in de toegenomen gevoeligheid voor infecties met het klimmen der jaren. Slapen gaat beter wanneer de kerntemperatuur van ons lichaam daalt. Een koele slaapkamer met een temperatuur tussen de 15 en 20 graden is ideaal. Een warm bad voor het slapen gaan verhoogt de lichaamstemperatuur. Het lichaam probeert af te koelen door bloedvaatverwijding in de huid. Dit heeft tot gevolg dat de kerntemperatuur daalt. Een bad voor het slapen gaan kan dus de kwaliteit van de slaap ten goede komen en immuniteit optimaliseren.