"Een tekort aan slaap verhoogt de hoeveelheid stresshormonen in ons lichaam met alle lichamelijke, geestelijke en emotionele gevolgen van dien."

Slaap is een absolute levensbehoefte. Het is een periode van rust waarin herstel plaatsvindt van lichamelijke en geestelijke activiteiten. Tekort aan slaap verhoogt de hoeveelheid stresshormonen in ons lichaam met alle lichamelijke, geestelijke en emotionele gevolgen van dien. Een mens kan redelijk probleemloos langere tijd zonder eten, maar zonder slaap zeker niet. Ons slaapritme wordt gestuurd door het hormoon melatonine, welke een dag- en nachtritme heeft dat van persoon tot persoon varieert. Dit verklaart waarom de één eerder een ochtend- en de ander een avondmens is. Productie van melatonine wordt gereguleerd door met name het blauwe licht van daglicht.

Blauw licht

Beeldschermen produceren veel blauw licht en kunnen zodoende de productie van melatonine verstoren en leiden tot slaapstoornissen. Is men overdag en ’s avonds teveel of te lang actief dan kan dit door de verhoogde activiteit van het zenuwstelsel leiden tot een moeizame overgang naar een diepe verkwikkende slaap. Een ideale omgevingstemperatuur om te slapen is tussen 15 en 20 graden. Ook onze lichaamstemperatuur is van invloed op slapen. In de loop van de avond daalt onze kerntemperatuur, wat de slaap bevordert.

Mensen die moeilijk inslapen kunnen daarom effect hebben van een warm bad of een warme douche.

Dit lijkt tegenstrijdig, maar het lichaam probeert de warmte van het bad af te geven via de huid en doet dit door een verwijding van de bloedvaten van de huid. Hierdoor wordt de huid warm, maar daalt de kerntemperatuur wat bijdraagt aan het proces van inslapen. Alcohol en koffie (na 18 uur) hebben een nadelig effect op de slaap.

Hieronder vindt u een chronologisch overzicht van alle artikelen over slaap.