"OCM Lifestyle adviseert een eetstijl die insulineresistentie en chronische laaggradige ontstekingen voorkomen of helpen herstellen..”

Van de vier pijlers van gezonde leefstijl is voeding niet per se de belangrijkste maar wel de bekendste. Iedereen weet dat de manier van eten van invloed is op gezondheid.

De klassieke manier van naar voeding kijken is vaak analytisch en gaat teveel over calorieën en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Uiteraard is dit belangrijk maar hierbij wordt een ander aspect over het hoofd gezien, namelijk het effect dat onze voedingskeuze heeft op ontstekingsprocessen in ons lichaam, welke aan de basis staan van veroudering en chronische aandoeningen.

OCM lifestyle stimuleert een eetstijl die de activiteit van bepaalde ontstekingsremmende genen activeert. Dit leidt tot minder ontstekingsreacties in het lichaam resulterend in vermindering van pijnklachten en vertraging van veroudering en preventie van ouderdomsaandoeningen. Niet alleen wát men eet is hierbij van belang maar ook wanneer. De richtlijn voor gezonde voeding in Nederland  laat ons te vaak en teveel koolhydraten eten. Dit draagt volgens OCM Lifestyle bij aan de epidemie van zwaarlijvigheid, diabetes, hart- en vaatziekten en vele andere aandoeningen.

Bewerkte voeding
De gemiddelde Nederlander eet teveel bewerkte producten. Dit is zeer ongezond om meerdere redenen. Toevoegingen ter bevordering van smaak, houdbaarheid en textuur verhogen de ontstekingsgevoeligheid van het lichaam. Ook de toevoeging van veel suiker draagt bij aan de ontwikkeling van obesitas, hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen.  Verder is bewerkte voeding vaak hoog in ontstekingsbevorderende omega 6 vetzuren. Bewerkte voeding geeft vaak een vertraagde verzadiging waardoor het bijdraagt aan de ontwikkeling obesitas en diabetes type 2.

Koolhydraatarme voeding
Opleiding aan het wereldwijde Nutrition Network van professor Tim Noakes heeft ons geleerd hoe gezond koolhydraat-arme en vetrijke voeding voor ons lichaam is.

Frank Zweedijk geniet op de Nutrition Network website inmiddels als enige in Nederland een ‘priority listing’ door het volgen van alle bestaande cursussen op gebied van koolhydraat-arme voeding.

Het extreem koolhydraatarme ketogeen dieet blijkt effectief in het reduceren van onder andere ontstekingsgevoeligheid, overgewicht en diabetes en verbetert alle bloedwaardes die gerelateerd zijn aan hart- en vaatziekten.  Het OCM biedt begeleiding bij het ketogeen dieet en voert metingen uit om te bepalen of u werkelijk in ketose bent. Heeft u onderliggende aandoeningen dan is overleg met uw huisarts een vereiste.

Vasten
OCM Lifestyle onderkent als geen andere het nut van tijdelijk niet eten. Een lichaam dat te vaak en teveel voeding toe zich neemt wordt geprogrammeerd tot groei, tot een hogere ontstekingsgevoeligheid  en een snellere veroudering.

Een lichaam dat zich af en toe onthoudt van voeding wordt gestimuleerd haar vetreserves aan te spreken en verouderde cellen en cel-onderdelen te recyclen, een proces dat autofagie (jezelf eten) heet.

Tijdens vasten worden stamcellen aangemaakt die worden omgezet in frisse nieuwe cellen zodra men weer gaat eten. Vasten werkt daarom letterlijk verjongend, het remt ontstekingen en herstelt de gevoeligheid voor het essentiële hormoon insuline. Ook kan vasten helpen tijdens een chemokuur om de bijwerkingen van de chemo te reduceren.  Niet elke vorm van vasten heeft hetzelfde effect op het lichaam.  Om autofagie optimaal te stimuleren zal 24 uur of langer dienen te worden gevast. OCM Lifestyle biedt coaching om een dergelijke vastenperiode zonder kleerscheuren door te komen.

Hieronder vindt u een chronologisch overzicht van alle artikelen over voeding.